• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski

Walter Sobchak (John Goodman) og The Dude (Jeff Bridges) elsker bowling!
Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
Terje Thomassen
15. mai 2023

The Big Lebowski


Regissører: Joel og Ethan Coen
Amerikansk kinofilmpremiere: 06.03.1998
Budsjett: 15 mill. am. dollar.

Det er en sann glede å skue tilbake på den sløye lathansen som foretrekker at folk kaller ham The Dude. 

Den allsidige Jeff Bridges gjør en strålende rolle som den konstant White Russian sippende Jeffrey «The Dude» Lebowski. Denne arbeidsledige hasjrøykende hippiekaren har også en forkjærlighet for bowling, og hans faste makkere er besserwisser Walter Sobchak (John Goodman) og den blodfattige Theodore Donald «Donny» Kerabatsos (Steve Buscemi). Her har vi et trekløver som brødrene Joel og Ethan Coen ynder å bruke i sine filmer, i tillegg til bowlingmotstander John Turturro som spiller Jesus Quintana, samt skuespillere som Philip Seymour Hoffman og Peter Stormare.

For det er ikke å komme bort ifra at jeg har stor sans for mange av Cohen-brødrenes filmer, i tillegg til jubileumsfilmen The Big Lebowski (1998). For det første liker jeg måten de bygger opp historiene sine, og for det andre plukker de kvalitesskuespillere fra øverste hylle som helt klart trives på settet, ettersom flere av dem har hanket inn Oscar-statuetter og andre priser fra brødrenes filmkatalog. Nå er det jo ikke slik at kvalitet bare måles i priser, for det er mange filmskapere som blir oversett i USA, gjerne fra andre verdensdeler enn det amerikanske kontinentet.

For meg startet det positive møtet med Cohen-brødrene i 1990, med filmen Miller’s Crossing. Her har vi John Turturro og Gabriel Byrne i hovedrollene, med veteran Albert Finney som mafiaboss. Det er noe med de uberegnelige svingene som filmene til brødrene tar, samt den mørke humoren som jeg vet at en del anmeldere misliker. De synes brødrene er kynikere, men selv ser jeg omsorgen for mennesker som faller utenfor standardmålet i filmene. For eksempel i filmer som Fargo (1996) og O Brother, Where Art Thou (2001). Men at brødrene kan befinne seg på den mørkere skalaen er det liten tvil om, som for eksempel i No Country for Old Men (2007).

Tilbake til The Big Lebowski, som faktisk kan betegnes som en neo-noir, med sterke absurde og humoristiske innslag, og noe attåt. The Dude får besøk hjemme, og ikke av det hyggelige slaget, for han er ikke den Jeffrey Lebowski som bøllene er ute etter. The Dude har ikke engang nok penger til å betale husleia, men hans eksentriske husvert har en forkjærlighet for den tolerante hippien, som støtter opp om husvertens bisarre teaterkunst. Så lenge The Dude støtter opp om forestillingen som kommer, og tar med sine venner, så kan godt husleia vente litt til. Nei, den andre Jeffrey Lebowski er en eldre herremann, en rullestolbruker med personlig tjener og en diger villa med basseng. For etter å ha blitt overfalt av de to mindre hyggelige karer i sitt hjem, ender The Dude med hodet i toalettskålen, og med nedurinert stueteppe!

Dette er ikke noe Walter Sobchak finner seg i på vegne av sin venn, og han oppmuntrer The Dude sterk til å ta affære, for å få erstatning for det tilgrisede teppet. Og dermed er vi i gang, vår helt blir detektiven som dessverre har verdens verste medhjelper i våpenfantasten Walter. For det er Walter som tar styringen før The Dude til slutt setter ned foten, men da er det for sent å snu, og «ballen» ruller i stadig større tempo mot stupet. 

Sam Elliot er filmens narratør.

Peter Stormare er leder for en gjeng nihilister, som igjen omgås den eksentriske og rike kunstneren Maude Lebowski (Julianne Moore), som er søsteren til Lebowski den eldre i rullestol, og som ønsker å bli befruktet av His Dudeness. En avkuttet kvinnetå, en kidnapping, en mann som lever av å spille inn erotiske filmer, korrupte politimenn, og en sønn som etterlater seg en skoleprøve med dårlig karakter i bilen til The Dude, er også med på å lyse opp hverdagen til Walter og hans bestevenn.

Som man forstår inneholder filmen mange merkverdige hendelser, og El Duderino (han har mange versjoner av sitt foretrukne kallenavn), manøvrerer seg gjennom det farlige farvannet som en koselig bamsefar som har spist litt for mye av morellene som Emil i Lønneberget gir til grisene. Dette er artig og oppfinnsomt, og de som har sett Fargo vet at Peter Stormare kan være en farlig mann. Skuespillerne gir sitt beste, som den eminente Philip Seymour Hoffman som innehar rollen som eldre Lebowskis lojale butler. Dette er en storartet reise for dem som lar seg henge med The Dude og de andre på ferden, den inneholder til og med et musicalnummer hvor vår neddopede venn flyr gjennom luften som supermann, og blir brukt som bowlingball. For denne gangen har han fått i seg narkotiske stoffer ufrivillig, litt sterkere saker enn han pleier å bruke.

Filmen har også en fin fortellerstemme, det er den dype og rolige røsten til skuespiller Sam Elliott som fint brer seg over starten og slutten av filmen. Mannen som vi ofte ser med stor bart og cowboyhatt i filmer, også her. Det hele er en snodig affære, men det fungerer meget bra. Både salget av White Russian og bowlingkuler tok seg visst kraftig opp etter at filmen ble vist på kino, og den har fått sin store og lojale fanskare høyst fortjent.

«I’m the Dude. So that’s what you call me. You know, that or, uh, His Dudeness, or uh, Duder, or El Duderino if you’re not into the whole brevity thing.»

Walter klarer til og med å rote det til på slutten, når de har en stille stund ved Stillehavet for å ære en venn, men den scenen må også oppleves, for dette er en film som også fungerer på topp på grunn av de håndplukkede skuespillerne som lyser opp underveis.

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i KINOMAGASINET 4-2023.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
15. mai 2023
Terje Thomassen

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMHISTORIKK

Vi gjennomgår Indiana Jones-filmene

John Berge30. juni 2023
Les mer

Over den røde streken

Terje Thomassen20. juni 2023
Les mer

Alle elsker (fortsatt) Mary

Ole-Kristian Solberg Elden2. juni 2023
Les mer

Ti Oscar-inspirerte reisemål

admin9. mai 2023
Les mer

Noen av de beste filmene med handling fra Las Vegas

admin2. mars 2023
Les mer

Sju «må-se»-filmer om økonomiske kamper og overvinnelse av gjeld

admin1. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ti Oscar-inspirerte reisemål
Alle elsker (fortsatt) Mary