• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

Over den røde streken

Soldatene vet at det blir vanskelig å angripe japanerne som har forskanset seg på høyden.
Over den røde streken
Terje Thomassen
20. juni 2023

Regissøren hadde ikke laget en eneste film på hele 20 år. Sluttresultatet for den nye filmen ble sju Oscar-nominasjoner.

25-års jubilanten, The Thin Red Line, er en særegen og tankevekkende skildring av kampene mellom amerikanere og japanerne på øya Guadalcanal, under andre verdenskrig, regissert av den mystiske og legendariske Terrence Malick.

Handlingen i The Thin Red Line foregår i november 1942, da et riflekompani fra hæren, tilhørende 25. divisjon, skulle hjelpe den amerikanske marinen til å jage japanerne bort fra øya. De japanske styrkene hadde stort sett forskanset seg på de gresskledde høydene på øya, og dermed ble det vanskelig å foreta seg snikangrep for amerikanerne. Riflekompaniet blir ledet av oberstløyntnant Tall (Nick Nolte), en mann i slutten av sin karriere som ser seg forbigått, hvis ønske om å bli general svinner pinefullt av sted mens han gjør seg klar for kamp.

Menig Doll (Dash Mihok) har en stille stund før helvete bryter løs.

The Thin Red Line er basert på en roman av James Jones (som igjen delvis er basert på fakta). Skuespiller Adrien Brody trodde at det var han som hadde hovedrollen. Både fordi Malick filmet mange scener med ham, og fordi korporal Fife er hovedkarakteren i Jones sin roman. Rett før filmen ble lansert på kinoer gjorde Brody flere intervjuer med media, i den tro at det var ham som var hovedrolleinnhaver. Men det viser seg at Brody bare har en liten birolle, og knapt to setninger som fremføres, han er ikke langt unna en statist i filmen. Mange flere eksempler kan nevnes om skuespillere fra A-listen som fikk samme skjebne, eller verre, de kom ikke med i filmen overhode.

En skuespiller som er med i filmen, og ble satt øverst på filmplakaten, er Sean Penn. Da han hadde lest det tilrettelagte manuset som han fikk fra Malick, skal han ha sagt at han måtte være med i filmen, og at han ville godta en lønn på én dollar. Vel, Sean Penn var en av de heldige, hans rolle er ganske stor. Men den som faktisk innehar hovedrollen, og som binder handlingen sammen fra A til Å er menig Witt, som ble spilt av den da ukjente Jim Caviezel. Han fikk senere hovedrollen i The Passion of the Christ (2004), Mel Gibsons omdiskuterte film.

Oberstløytnant Tall (Nick Nolte) blir forbannet på kaptein Staros (Elias Koteas) som nekter å utføre ordre.

Når alt kommer til alt er det likevel ingen hovedrolle i antikrigsfilmen The Thin Red Line. Det er like mye naturen rund de grusomme hendelsene, som ved hjelp av Malicks lange og rolige kameraføringer får filmen til å bli noe helt eget. Det handler om Malicks syn på hva en film skal være, og hvordan den skal presenteres. For Malick elsker for eksempel å filme trær, dyr, og det spesielle og varme lyset som oppstår i «den magiske timen», ved soloppgang og solnedgang. Og han elsker lyden av vinden som suser i gress og trær, lyden av elver som har gravd seg ned i dalsøkket gjennom millioner av år, og havets horisontlinje.

For Malick er naturen like viktig som menneskene, eller kanskje viktigere, for dyrene dreper stort sett bare for å overleve. Mennesket derimot vil regissøren vise oss fra sin verste, sin beste, og sin mest usikre side.

Malick fikk også med seg mesterkomponist Hans Zimmer på laget.

Han står bak sountracket til storfilmer som Gladiator (2000), Inception (2010), 12 Years a Slave (2013), Dunkirk (2017), og en mengde andre filmer i alle typer sjangre. Musikken til The Thin Red Line, som også ble Oscar-nominert, er med på å gjøre filmen til noe helt eget. Terrence Malick var også vanskelig på dette området, og Zimmers seks timer med innspilt musikk ble krympet kraftig. Vanligvis blir filmmusikken laget etter at komponisten får se filmklippene. Men Malick som alltid tok seg god tid, og heller ikke var tydelig i hva han formidlet, fikk Zimmer til å jobbe som besatt i mange måneder uten at han helt visste hvordan filmen skulle være.

Sersjant Welsh (Sean Penn) endrer standpunkt sakte, men sikkert, i samtaler med menig Witt (Jim Caviezel).

Som man forstår er Malicks måte å regissere på «enestående og unik», på godt og vondt, men han har likevel hatt stor innvirkning på andre regissører, for eksempel Christopher Nolan (Inception, Dunkirk). Fortellerstemmer er et annet godt kjent element i Malick sine filmer, og de er med på å skape den filosofiske og introverte stemningen, nettopp fordi de kommer samtidig som soldatene kan være midt oppi en kamphandling. Denne kombinasjonen av rolige og messende stemmer, og brutale krigshandlinger, gir tilskueren mer forståelse av at vi er med på soldatenes indre reise i filmen.

En annen sterk krigsfilm, Saving Private Ryan hadde også 1998-premiere. Steven Spielbergs film er i ypperste klasse, og tok litt av oppmerksomheten bort fra The Thin Red Line, også fordi den var nominert til elleve Oscar-priser, og vant fem av dem. Men filmene er vidt forskjellige, og fungerer veldig bra på hver sin måte. Saving Private Ryan er mer tradisjonell i sin fortellermåte, mer handlingsorientert, mens The Thin Red Line går mer på soldatens indre liv, som tidligere nevnt. Malicks verk har også sine spektakulære krigssekvenser, men til syvende og sist dreier den seg mer om den menneskelige psyke midt opp i krigens galskap, enn om de vinner slaget eller ikke.

Riflekompaniet er beordret opp og frem av Oberstløytnant Tall.

For tittelen, The Thin Red Line, handler om den psykiske linjen mellom tilregnelighet og utilregnelighet. Og er man soldat i krig, så blir denne virkelig satt på prøve. Selv om du kanskje fungerer der og da, så vil du antageligvis slite med ettervirkninger hvis du overlever når krigen er omme. Hvis det da ikke rakner for deg midt opp i det hele, slik vi får se flere ganger i filmen, for eksempel med sersjant McCron (John Savage). Midt opp i det hele har vi menig Witt, mannen som psykisk skiller seg ut med sin indre ro. I starten av filmen ser vi ham på tjuvperm med innbyggere på Solomonøyene, hvor han nyter late dager langs sjøen i harmoni med familiene han omgås, før han blir «tauet» inn igjen til krigshandlingene av sersjant Welsh, spilt av Sean Penn.

Disse to soldatene har vidt forskjellig syn på krigen og meningen med livet, og vi får flere samtaler mellom dem underveis i handlingen. Uten å fortelle for mye om disse, så kan det røpes at Welsh underveis får en større respekt for Witt enn han ville ha forestilt seg før helvete braker løs.

Krig er et helvete.

I tillegg til Jim Caviezel og Sean Penn, som spiller Witt og Welsh, så vil jeg trekke frem skuespillerinnsatsene til Nick Nolte. Noltes fremstilling av bitter og hard oberstløytnant er overbevisende skuespill, der han jager den omtenksomme kaptein Staros (Elias Koteas) og hans menn opp bakkene mot de japanske stillingene. I det hele tatt er det godt spill over hele linjen, og de japanske skuespillerne gjør også det meste ut av sine roller, når marerittet på Gualdalcanal virkelig griper tak i oss.

Denne 25-års jubilanten anbefales, og kan med fordel ses flere ganger for å få med seg alle dens rike fasetter. Og hvis man liker filmen, så vil jeg også anbefale en annen Terrence Malick-godbit: A Hidden Life (2019). Den har også handling fra den andre verdenskrig, i Østerrike. Den er enda litt mindre tilgjengelig som filmopplevelse, men liker du stilen hans, så vit at den har den umiskjennelige Malick-signaturen godt plantet på lerretet.

Relaterte sakerForsidenTerrence MalickThe Thin Red Line
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
20. juni 2023
Terje Thomassen

Relaterte sakerForsidenTerrence MalickThe Thin Red Line

Siste saker fra FILMHISTORIKK

Vi gjennomgår Indiana Jones-filmene

John Berge30. juni 2023
Les mer

Alle elsker (fortsatt) Mary

Ole-Kristian Solberg Elden2. juni 2023
Les mer

Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski

Terje Thomassen15. mai 2023
Les mer

Ti Oscar-inspirerte reisemål

admin9. mai 2023
Les mer

Noen av de beste filmene med handling fra Las Vegas

admin2. mars 2023
Les mer

Sju «må-se»-filmer om økonomiske kamper og overvinnelse av gjeld

admin1. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Alle elsker (fortsatt) Mary
Vi gjennomgår Indiana Jones-filmene