• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten

Enorm pågang for å se Barbie i Norge i løpet av helgen 21.-23. juli 2023. Her fra ODEON Stavanger. Foto: ODEON Stavanger Sandnes.
Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten
John Berge
26. juli 2023

Både Barbie og Oppenheimer gjør det sylskarpt på norske kinoer.

Superlativene henger løst hos norske kinotopper i den anledning.

– Vi har ikke hatt så mye mas og støy rundt en film som det vi har nå. Det kan jeg ikke huske, sier Håvard Erga, direktør hos ODEON Kino Stavanger Sandnes, til NRK.no.

Han snakker om Barbie. Etter premieren 21. juli i Norge ble det solgt 105.404 billetter på norske kinoer.

Håvard Erga intervjues av NRK. Foto: ODEON Stavanger Sandnes.

En hel verden av Barbie-fans går menn og kvinner av huse for å se leketøydukkens første helaftens spillefilm.

Omsetningen på verdensbasis endte på 356,3 millioner amerikanske dollar for åpningshelgen. Ifølge Deadline.com er dette den største omsetningen for en ikke-franchise-film fra Warner. Det er også beste omsetningshelg for en kvinnelig regissør. (NB: Ingen av tallene er justert for inflasjon og omsetningen reflekterer også høyere billettpriser.)

Christin Berg, programdirektør hos NF kino, sier til lokalavisen Vårt Oslo at «det har vært en syk helg» og at man «enkelte dager rett og slett ikke har klart å holde tritt med etterspørselen for billetter.»

Interessen for Barbie holdt seg også etter helgen. For mandag 24. juli 2023 hadde eksempelvis ODEON Oslo høyere besøkstall enn lørdag 22. juli.

– Det skjer ikke liksom. Det har ikke skjedd før, sier Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i ODEON kino, til Dagsavisen.

Mandagene pleier vanligvis å være den aller dårligste kinodagen for Oslo-kinoen. Det samme skjedde i mange andre land. Warner opplyser at Barbie sørget for deres beste mandagsomsetning gjennom tidene utenfor USA.

Så kommer vi til fenomenet som kalles Barbenheimer, en blanding av titlene til Barbie og Oppenheimer. Filmene ble lansert samme dag. En nettbasert hype, og senere medieomtale, rundt det hele har ifølge Variety ført til at dette er «årets filmbegivenhet.» Det som ofte trekkes frem er ulikhetene mellom filmene, men så viser det seg også at det er likhetstrekk.

– Det er sånn at man nesten begynner å lure på om det er én film, men det er jo to. Noen filmer ligner på hverandre iblant, det gjør ikke disse to. Det er kanskje derfor folk synes det er gøy at man slår det sammen, sier Jørgen Søderberg Jansen, kinosjef hos Fredrikstad kino, til Dagsavisen.

Margot Robbie som den stereotypiske Barbie (t.v.) og Cillian Murphy som Julius Robert Oppenheimer.

– Det er som ertesuppe og sukkerspinn. Det de har til felles er at de hadde premiere samme dag. Det har liksom vært en kamp mellom Barbie og Oppenheimer. Det lages en haug av morsomme memes, folk har klipt sammen trailere og brukt AI og alt mulig. Fryktelig mye morsomt! Mange har tatt utfordringen og sett begge to. Mange som har sett begge ville vanligvis bare sett den ene, og ikke den andre. Det er fullstendig ulogisk, men veldig gøy, mener Jansen.

Tom Cruise og regissør Christopher McQuarrie (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) sto i sommer frem med billetter til begge filmene (og den nye Indiana Jones-filmen), og regissør Greta Gerwig og Barbie-skuespiller Margot Robbie gjorde det samme med Oppenheimer. En trend som går på å se begge filmene samme dag har også gjort seg gjeldende. Ifølge AMC Theatres (eieren av ODEON) var det titusenvis av deres kunder som valgte å gjøre dette. I Norge finnes ikke noe tilgjengelig statistikk, men kjeden anslår ca. 300 kunder. Nordisk Film kino har heller ikke tall, opplyser de overfor KINOMAGASINET.

I Norge ble det solgt 74.125 billetter til forestillinger med Oppenheimer fra 21. til 23. juli. Ingen andre filmer har hatt høyere premieretall i premierehelgen i år. Barbie la seg dermed på førsteplass i år, med Oppenheimer på en andreplass hva premieretall angår, opplyser bransjeorganisasjonen Film & Kino. Nå tror bransjen på at juli 2023 blir større enn juli 2019, altså det siste normalåret før pandemitiltakene. Kinokjeden Odeon har hittil solgt 157.000 billetter, som er 27.000 mer enn på samme tid før pandemiens utbrudd, skriver Dagsavisen.

– Historiske kinotall, uttaler administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Espen Lundberg Pedersen. Foto: Film & Kino.

PS! Også KINOMAGASINETs ledelse tar en Barbenheimer, men først til andre kinohelg.

LES OGSÅ:

Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene

Anmeldelse: Barbie

Relaterte sakerForsidenKinobransjen
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
26. juli 2023
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinobransjen

Siste saker fra STATISTIKK

Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023

John Berge1. august 2023
Les mer

Beskriver lanseringen som en «flopp»

John Berge4. juli 2023
Les mer

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Beskriver lanseringen som en «flopp»
Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023