
Både Barbie og Oppenheimer gjør det sylskarpt på norske kinoer.
Superlativene henger løst hos norske kinotopper i den anledning.
– Vi har ikke hatt så mye mas og støy rundt en film som det vi har nå. Det kan jeg ikke huske, sier Håvard Erga, direktør hos ODEON Kino Stavanger Sandnes, til NRK.no.
Han snakker om Barbie. Etter premieren 21. juli i Norge ble det solgt 105.404 billetter på norske kinoer.

Håvard Erga intervjues av NRK. Foto: ODEON Stavanger Sandnes.
En hel verden av Barbie-fans går menn og kvinner av huse for å se leketøydukkens første helaftens spillefilm.
Omsetningen på verdensbasis endte på 356,3 millioner amerikanske dollar for åpningshelgen. Ifølge Deadline.com er dette den største omsetningen for en ikke-franchise-film fra Warner. Det er også beste omsetningshelg for en kvinnelig regissør. (NB: Ingen av tallene er justert for inflasjon og omsetningen reflekterer også høyere billettpriser.)
Christin Berg, programdirektør hos NF kino, sier til lokalavisen Vårt Oslo at «det har vært en syk helg» og at man «enkelte dager rett og slett ikke har klart å holde tritt med etterspørselen for billetter.»
Interessen for Barbie holdt seg også etter helgen. For mandag 24. juli 2023 hadde eksempelvis ODEON Oslo høyere besøkstall enn lørdag 22. juli.
– Det skjer ikke liksom. Det har ikke skjedd før, sier Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i ODEON kino, til Dagsavisen.
Mandagene pleier vanligvis å være den aller dårligste kinodagen for Oslo-kinoen. Det samme skjedde i mange andre land. Warner opplyser at Barbie sørget for deres beste mandagsomsetning gjennom tidene utenfor USA.
Så kommer vi til fenomenet som kalles Barbenheimer, en blanding av titlene til Barbie og Oppenheimer. Filmene ble lansert samme dag. En nettbasert hype, og senere medieomtale, rundt det hele har ifølge Variety ført til at dette er «årets filmbegivenhet.» Det som ofte trekkes frem er ulikhetene mellom filmene, men så viser det seg også at det er likhetstrekk.
– Det er sånn at man nesten begynner å lure på om det er én film, men det er jo to. Noen filmer ligner på hverandre iblant, det gjør ikke disse to. Det er kanskje derfor folk synes det er gøy at man slår det sammen, sier Jørgen Søderberg Jansen, kinosjef hos Fredrikstad kino, til Dagsavisen.

Margot Robbie som den stereotypiske Barbie (t.v.) og Cillian Murphy som Julius Robert Oppenheimer.
– Det er som ertesuppe og sukkerspinn. Det de har til felles er at de hadde premiere samme dag. Det har liksom vært en kamp mellom Barbie og Oppenheimer. Det lages en haug av morsomme memes, folk har klipt sammen trailere og brukt AI og alt mulig. Fryktelig mye morsomt! Mange har tatt utfordringen og sett begge to. Mange som har sett begge ville vanligvis bare sett den ene, og ikke den andre. Det er fullstendig ulogisk, men veldig gøy, mener Jansen.
Tom Cruise og regissør Christopher McQuarrie (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) sto i sommer frem med billetter til begge filmene (og den nye Indiana Jones-filmen), og regissør Greta Gerwig og Barbie-skuespiller Margot Robbie gjorde det samme med Oppenheimer. En trend som går på å se begge filmene samme dag har også gjort seg gjeldende. Ifølge AMC Theatres (eieren av ODEON) var det titusenvis av deres kunder som valgte å gjøre dette. I Norge finnes ikke noe tilgjengelig statistikk, men kjeden anslår ca. 300 kunder. Nordisk Film kino har heller ikke tall, opplyser de overfor KINOMAGASINET.
I Norge ble det solgt 74.125 billetter til forestillinger med Oppenheimer fra 21. til 23. juli. Ingen andre filmer har hatt høyere premieretall i premierehelgen i år. Barbie la seg dermed på førsteplass i år, med Oppenheimer på en andreplass hva premieretall angår, opplyser bransjeorganisasjonen Film & Kino. Nå tror bransjen på at juli 2023 blir større enn juli 2019, altså det siste normalåret før pandemitiltakene. Kinokjeden Odeon har hittil solgt 157.000 billetter, som er 27.000 mer enn på samme tid før pandemiens utbrudd, skriver Dagsavisen.
– Historiske kinotall, uttaler administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Espen Lundberg Pedersen. Foto: Film & Kino.
PS! Også KINOMAGASINETs ledelse tar en Barbenheimer, men først til andre kinohelg.
LES OGSÅ:
Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
Facebook
RSS