• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023

Kinosommeren 2023 ble eksepsjonelt bra for norske kinoer. Her utenfor ODEON Oslo på Storo i hovedstaden. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
John Berge
1. august 2023

Utsolgte forestillinger har ikke vært normalen de siste årene. Men mot normalt ble juli måned 2023 den beste sommermåneden for norske kinoer på hele 14 år.

Antall solgte kinobilletter i juli 2023 endte opp på 1.245.566 solgte billetter, takket være storfilmene Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, Barbie og Oppenheimer.

Til sammenligning ble det solgt 838.600 kinobilletter i juli 2022 og 928.620 kinobilletter i juli 2019 som er siste normalåret før pandemien. Det betyr en økning på 34 % fra juli 2022. På 2000-tallet er det kun seks ganger tidligere solgt over 1 million billetter i juli måned.

– Dette er den beste juli måned siden juli 2009, som er den beste enkeltmåneden for juli som vi har statistikk på, opplyser administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino, i en pressemelding.

Espen Lundberg Pedersen. Foto: Film & Kino.

I juli 2009 hadde norske kinoer blant annet Ice Age: Dawn of the Dinosaurs og Harry Potter and the Half-Blood Prince på film-menyen. Juli 2023 går dermed inn som den nest beste juli måneden noensinne. Det ble også den beste måneden totalt for kino-Norge siden oktober 2021 da No Time To Die hadde premiere. Juli-tallene for 2023 er også skarpe sett opp mot f.eks julehøytidene.

Ifølge Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i ODEON, har besøkstallene de siste ukene vært de største siden romjulen i 2019. For ODEON som kjede har de aldri hatt større omsetning i juli noe år. Overfor Dagens Næringsliv har ODEON og konkurrenten Nordisk Film Kino funnet frem tallene for perioden 21. til 30. juli. ODEON hadde 119.336 besøkende disse dagene i 2023, mens til sammenligning var tallet 36.881 for samme tidsperiode i 2022. Nordisk Film Kino hadde i samme periode 207.160 kinobesøkende, mot 57.732 i tilsvarende periode i fjor.

Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino tror at kino-besøket i 2023 vil runde ti millioner.

– Vi nærmer oss der vi var i 2019, hevder han i en pressemelding. Han beskriver kinohøsten som «sterk», og viser til filmer som Gran Turismo, Dune: Part Two og Napoleon. «Sterk» er også superlativet han bruker for å beskrive norske filmer som Den første julen i Skomakergata, Bukkene Bruse på Badeland og Konvoi.

Bransjeorganisasjonen byr på mer statistikk: I 2022 ble det totalt solgt 8,8 millioner kinobilletter i Norge mot 5,7 millioner billetter i 2021. I 2020 kunne norske kinoer vise til totalt 4,8 millioner solgte billetter, mens det året før var oppe i 11,3 millioner. Tallene i 2020 og 2021 ble svært preget av pandemien. Hittil i 2023 (pr. slutten av juli) er det solgt 5.183.811 kinobilletter, som er en oppgang på nær 8 % sammenlignet med samme periode i fjor.

Enorm pågang for å se Barbie i Norge i løpet av helgen 21.-23. juli 2023. Her fra ODEON Stavanger. Foto: ODEON Stavanger Sandnes.

Barbie er den store billett-vinneren i juli måned. Barbie hadde premiere 21. juli og er den mest sette filmen i juli, og oppe på fjerdeplass blant de mest sette kinofilmene i Norge i år med 303.326 solgte billetter i løpet av kun ti dager. Direktøren tror allerede nå at filmen blir årets mest sette kinofilm i Norge.

PS! Det er ikke bare «Barbenheimer»-effekten alene som får æren for norsk kinobesøk i juli. Også været. – Overskyet og regn er godt kinovær. Da drar nordmenn på kino. Hvis vi ser bort i fra Nord-Norge, så har det vel vært mye dårlig vær i Norge i juli. Det vil si godt kino-vær, presiserer Lundberg Pedersen.

LES OGSÅ:

Anmeldelse: Barbie

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten

Velkommen til Mattels filmatiske univers

Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene

Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige

 

Relaterte sakerForsidenKinobransjen
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
1. august 2023
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinobransjen

Siste saker fra STATISTIKK

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten

John Berge26. juli 2023
Les mer

Beskriver lanseringen som en «flopp»

John Berge4. juli 2023
Les mer

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten