
Utsolgte forestillinger har ikke vært normalen de siste årene. Men mot normalt ble juli måned 2023 den beste sommermåneden for norske kinoer på hele 14 år.
Antall solgte kinobilletter i juli 2023 endte opp på 1.245.566 solgte billetter, takket være storfilmene Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, Barbie og Oppenheimer.
Til sammenligning ble det solgt 838.600 kinobilletter i juli 2022 og 928.620 kinobilletter i juli 2019 som er siste normalåret før pandemien. Det betyr en økning på 34 % fra juli 2022. På 2000-tallet er det kun seks ganger tidligere solgt over 1 million billetter i juli måned.
– Dette er den beste juli måned siden juli 2009, som er den beste enkeltmåneden for juli som vi har statistikk på, opplyser administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino, i en pressemelding.

Espen Lundberg Pedersen. Foto: Film & Kino.
I juli 2009 hadde norske kinoer blant annet Ice Age: Dawn of the Dinosaurs og Harry Potter and the Half-Blood Prince på film-menyen. Juli 2023 går dermed inn som den nest beste juli måneden noensinne. Det ble også den beste måneden totalt for kino-Norge siden oktober 2021 da No Time To Die hadde premiere. Juli-tallene for 2023 er også skarpe sett opp mot f.eks julehøytidene.
Ifølge Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i ODEON, har besøkstallene de siste ukene vært de største siden romjulen i 2019. For ODEON som kjede har de aldri hatt større omsetning i juli noe år. Overfor Dagens Næringsliv har ODEON og konkurrenten Nordisk Film Kino funnet frem tallene for perioden 21. til 30. juli. ODEON hadde 119.336 besøkende disse dagene i 2023, mens til sammenligning var tallet 36.881 for samme tidsperiode i 2022. Nordisk Film Kino hadde i samme periode 207.160 kinobesøkende, mot 57.732 i tilsvarende periode i fjor.
Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino tror at kino-besøket i 2023 vil runde ti millioner.
– Vi nærmer oss der vi var i 2019, hevder han i en pressemelding. Han beskriver kinohøsten som «sterk», og viser til filmer som Gran Turismo, Dune: Part Two og Napoleon. «Sterk» er også superlativet han bruker for å beskrive norske filmer som Den første julen i Skomakergata, Bukkene Bruse på Badeland og Konvoi.
Bransjeorganisasjonen byr på mer statistikk: I 2022 ble det totalt solgt 8,8 millioner kinobilletter i Norge mot 5,7 millioner billetter i 2021. I 2020 kunne norske kinoer vise til totalt 4,8 millioner solgte billetter, mens det året før var oppe i 11,3 millioner. Tallene i 2020 og 2021 ble svært preget av pandemien. Hittil i 2023 (pr. slutten av juli) er det solgt 5.183.811 kinobilletter, som er en oppgang på nær 8 % sammenlignet med samme periode i fjor.

Enorm pågang for å se Barbie i Norge i løpet av helgen 21.-23. juli 2023. Her fra ODEON Stavanger. Foto: ODEON Stavanger Sandnes.
Barbie er den store billett-vinneren i juli måned. Barbie hadde premiere 21. juli og er den mest sette filmen i juli, og oppe på fjerdeplass blant de mest sette kinofilmene i Norge i år med 303.326 solgte billetter i løpet av kun ti dager. Direktøren tror allerede nå at filmen blir årets mest sette kinofilm i Norge.
PS! Det er ikke bare «Barbenheimer»-effekten alene som får æren for norsk kinobesøk i juli. Også været. – Overskyet og regn er godt kinovær. Da drar nordmenn på kino. Hvis vi ser bort i fra Nord-Norge, så har det vel vært mye dårlig vær i Norge i juli. Det vil si godt kino-vær, presiserer Lundberg Pedersen.
LES OGSÅ:
Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten
Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
Facebook
RSS