• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMPRODUKSJON

Full streik i Hollywood

Full streik i Hollywood
John Berge
14. juli 2023

Alt av film- og TV-produksjon stanser opp i det 160.000 medlemmer av fagforeningen Screen Actors Guild (SAG) startet en historisk streik natt til fredag 14. juli.

Fra før av har 11.500 manusforfattere – gjennom Writers Guild of America (WGA) – holdt sin streik gående siden 2. mai 2023. Kun regissørenes fagforening kom i juni til enighet med motparten i alle tilfellene – produksjonsselskapene og studioene i Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP).

Den doble streiken, hvor nå både de som skriver historiene og de som utøver dem, er i aksjon har ikke skjedd siden 1960. Da streiket også forfatterne og skuespillerne. Sist skuespillerne streiket var i 1980.

Partene står langt fra hverandre og frontene er meget steile. Screen Actors Guild (SAG) vil at strømmegiganter skal gå med på en mer rettferdig fordeling av overskudd og bedre arbeidsforhold. I tillegg vil de ha bedre beskyttelsesrettigheter og kompensasjon rundt bruk av KI (kunstig intelligens), datagrafikk m.v.

Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) – som er foreningens fulle navn – ønsker en garanti for at kunstig intelligens og datagenererte ansikter og stemmer ikke vil bli brukt til å erstatte skuespillere.

Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) uttalte etter at streiken var et faktum at «en streik er absolutt ikke resultatet vi håpet på ettersom studioene ikke kan operere uten utøverne som bringer TV-programmene og filmene våre til live. Fagforeningen har dessverre valgt en vei som vil føre til økonomiske vanskeligheter for utallige tusenvis av mennesker som er avhengige av industrien.»

For å møte bekymringer rundt bruken av kunstig intelligens, sa AMPTP at de hadde gått med på et «banebrytende forslag» som ville beskytte den digitale likheten til skuespillere, og krever deres samtykke når digitale kopier brukes i forestillinger, eller endringer gjøres.

F.v.: Fran Drescher (president) og Duncan Crabtree-Ireland (National Executive Director & Chief Negotiator) hos Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA).

Men SAGs nasjonale administrerende direktør og hovedforhandler, Duncan Crabtree-Ireland, sa at tilbudet var uakseptabelt. «De foreslår at skuespillerne skal kunne skannes, få betalt for én dagslønn, og selskapet deres skal eie den skanningen av bildet deres, deres likhet, og skal kunne bruke det for resten av evigheten. Hvis du synes det er et banebrytende forslag, foreslår jeg at du tenker om igjen.»

Et annet krav fra skuespillerne er bedre grunnlønn fra jobber for strømmetjenestene og for repeterende visninger av filmer/serier de er med i.

«Det som skjer med oss, skjer på tvers av alle arbeidsfelt, når arbeidsgivere prioriterer Wall Street og grådighet, og de glemmer de viktige bidragsyterne som får maskinen til å gå rundt», sa Duncan Crabtree-Ireland.

Disney-sjef Bob Iger, som kan tjene opp til 27 millioner dollar i 2023, har uttalt seg til TV-kanalen CNBC om streiken. Han kaller den «forstyrrende» og mener at streiken ikke kunne ha kommet på et verre tidspunkt i lys av bransjens problemer med å komme seg på føttene etter alle COVID-nedstengelsene.

Bob Iger sa:

«Jeg forstår enhver arbeidsorganisasjons ønske om å jobbe på vegne av medlemmene for å få mest mulig kompensasjon og bli kompensert rettferdig basert på verdien de leverer. Vi klarte, som bransje, å forhandle frem en veldig god avtale med direktørlauget som gjenspeiler verdien som regissørene bidrar med til denne flotte bransjen. Vi ønsket å gjøre det samme med forfatterne, og vi vil gjerne gjøre det samme med skuespillerne. Men det er et nivå av forventninger de har, det er bare ikke realistisk. Og de gjør med dette det enda mer utfordrende for bransjen, og det er ærlig talt veldig forstyrrende.»

SAG-AFTRA President Fran Drescher holdt en pressekonferanse idet streiken ble offentliggjort og beskrev filmselskapenes holdninger som «fornærmende», «tonedøve» og «gærne».

«Det er med stor sorg at vi kommer til dette veiskillet, men vi hadde ikke noe annet valg. Vi er ofrene her. Vi blir utsatt for en veldig grådig enhet. Jeg er sjokkert over måten menneskene vi har vært i forretninger med behandler oss. Jeg kan ikke tro det, helt ærlig, hvor langt fra hverandre vi er på så mange ting. Hvordan hevder de taper penger når de gir hundrevis av millioner dollar til sine administrerende direktører.
Det er skammelig. De burde skamme seg. De står på feil side av historien akkurat i dette øyeblikk. Vi står i solidaritet. Vår fagforening, og våre søsterforeninger, og fagforeningene rundt om i verden står ved oss, så vel som med andre fagforeninger, fordi på et tidspunkt må du ta kmapen. Du kan ikke fortsette å bli marginalisert, vist disrespekt og vanæret. Hele forretningsmodellen har blitt endret av strømming, digital og AI. Dette er et øyeblikk i historien som er et sannhetens øyeblikk. Hvis vi ikke står oppreiste nå, kommer vi alle til å være i trøbbel. Vi kommer alle til å stå i fare for å bli erstattet av maskiner. Og store bedrifter som bryr seg mer om Wall Street enn deg og familien din.»

LES OGSÅ:

Full streik i Hollywood – hva blir konsekvensene?

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMPRODUKSJON
14. juli 2023
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMPRODUKSJON

Velkommen til Mattels filmatiske univers

John Berge31. juli 2023
Les mer

Heretter: Animasjon

John Berge19. juli 2023
Les mer

Her er den nye Clark Kent og Lois Lane

John Berge28. juni 2023
Les mer

Renate Reinsve i psykologisk thriller fra debutregissør

admin27. juni 2023
Les mer

Disney endrer på absolutt alt

John Berge14. juni 2023
Les mer

Nye Tolkien-filmer i sikte

John Berge6. juni 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Her er den nye Clark Kent og Lois Lane
Heretter: Animasjon