
HAUGESUND: – For første gang har vi konkrete ting å vise dere som faktisk er ferdig og ting som noen allerede har fått tilgang til.
Det fortalte Martin Berg, utvikler, i Dialog eXe – bedre kjent som DX – under firmaets faste seanse under Den norske filmfestivalen i Haugesund.
(KINOMAGASINET var tilstede på foregående presentasjoner i 2013, 2014, 2015 og hos Stavanger-kontoret i 2015.)
Berg fortalte at selskapet har hatt et todelt fokus de siste årene i forhold til produktporteføljen. Det ene er dxweb: filmprogrammering, mens det andre store utviklingsprosjektet er en ny POS-løsning for salg av billetter og varer i kiosk og luke.
– Nå kan dere programmere film på web, sa Berg henvendt til kinosjefene i salen.
– Dere kan ha live chat med support.Vi gleder oss til dere begynner å bruke det, g deler erfaringer med oss.
Foreløpig har rundt 30 DX-kinokunder fått tilgang til dxweb: filmprogrammering.
– Vi legger til flere kinoer fortløpende over de neste ukene og månedene. Det nye verktøyet for filmprogrammering er utviklet fra blanke ark, og kombinerer våre erfaringer og tilbakemeldinger fra kunder over mange år med mulighetene ny teknologi gir oss. Vi tror og håper resulatet er et intuitivt verktøy som kinosjefene får tillit til.
DX-utvikleren forklarer at dette også markerer at «broen» mellom kinoenes lokale data og DX’ webløsning er opprettet, og fungerer stabilt. Det gjør at selskapet kan øke hastigheten ifht. utvikling av videre funksjonalitet på nett i tiden fremover.
Berg understreker at verktøyet for filmprogrammering på nett er ikke komplett, men at grunnfunksjonaliteten er ferdig.
– Den videre utvklingen av verktøyet ønsker vi å gjøre fortløpende basert på erfaringene, tilbakemeldingene og ønskene fra våre kunder.
– Senere i høst legger vi også til en sekundær visning for dette verktøyet. Denne visninger er tilpasset programmering av hele uken i samme skjermbilde.
At DX nå endelig er på vei ut på nett åpner også opp for nye muligheter. I verktøyet for filmprogrammering kan man for eksempel enkelt hente opp spilletallene til en film og sjekke besøksutvikling, besøk fordelt på versjoner osv.
Som en rosin i pølsen lanserer DX samtidig et «dashbord» for kinoene. Her får kinosjefene en oversikt over nøkkeltall som besøk, omsetning, salgsfordeling og snittsalg i kiosk. Siden dxweb er en responsiv løsning kan denne informasjonen enkelt sjekkes «på farta» fra en mobiltelefon også.
Selskapets andre store utviklingsprosjekt er en ny POS-løsning for salg av billetter og varer i kiosk og luke.
Her gjennomførte DX en pilot med et fåtall kinoer våren 2016 og sier de hentet mange gode erfaringer derfra.
– Vi gjentar dette til høsten, mens arbeidet fortsetter for fullt. Løsningen ble brukt for å kjøre hele billettsalget til World Tour Stavanger i sommer, med to kassapunkter og over 2.000 solgte billetter.
– Delbetaling i nettsalg er også på vei ut til kundene i disse dager. Med dette vil det bli mulig å betale deler av et kjøpt med gavekort, og resterende med kredittkort, opplyser Martin Berg til kinobransjens fagblad.
Les våre mange andre tidligere saker om DX via lenkene nedenfor.


Facebook
RSS