• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Den vesle utfordreren er blitt større

Daglig leder Hugo Fuhlendorff (32) og medarbeider (og bror) Joakim Fuhlendorff (26) foran et av selskapets servicebiler. Foto: John Berge
Den vesle utfordreren er blitt større
John Berge
19. mai 2016

LIER: Familiedrevne Kino & AV Teknikk er inne i sitt femte driftsår og ypper seg stadig mot de to større aktørene. – Konkurransen er tøff og prispresset stort, forteller daglig leder Hugo Fuhlendorff (32).

Sammen med sin bror, Joakim Fuhlendorrf (26), har Kino & AV Teknikk tatt stadig flere markedsandeler og kapret flere anbudsrunder de siste par årene.

Markesleder og NOC-leverandør er Bergensbaserte Unique Cinema Systems, mens den noe mindre, Videvox, er basert i Bærum (ikke langt unna Kino & AV Teknikk).

Fuhlendorff-brødrene har de siste par årene også fått med sin far, bransjeveteran Dan Fuhlendorff (58), med på teamet.

Han startet Norsk Kino Teknikk for 22 år siden og jobbet i mange år for Unique Cinema Systems.

Fra 2014 ble Dan med sine sønner på ferden videre. Han er hovedansvarlig for anbudsdokumenter og hjelper også til ute i felten hos kinoene. Det sier seg selv at interessen for kino og kinoteknikk sikkert kom naturlig i familien!

– Det er en liten bransje, hvor tre firmaer konkurrerer, så det veldig press på pris og veldig lavt dekningsbidrag, fastslår Hugo Fuhlendorff.

– Vi er minst, men vi har minst «overhead», så det gjør sitt at vi lever bedre med lavere inntjening, supplerer Dan.

– Det å drive for seg selv har både pluss og minus, selvsagt. Man er ansvarlig for å få inn penger for å få lønn, mens man som ansatt hever lønnen sin. Jeg jobber mer enn 40 timer i uken, for å si det slik! sier Hugo.

– De to er flinkere enn jeg var til å gå hjem, skryter pappa Dan.

Fuhlendorff-familien, hvis samlet erfaring fra bransjen er over 50 år, beskriver kinobransjen som «veldig konservativ».

– Det er ingen andre bransjer hvor du kjenner dine 150 kunder, nesten personlig, og du kjenner dine to konkurrenter. Det er en veldig spesiell bransje. Det er unormalt hvis ikke alle tre gir pris på samme jobb, forteller de.

– Så: hvordan er ståa anno snart halvveis ut i 2016?

– Det går bra. Vi gjorde Hamar Kino nylig, med Atmos og oppgradert lyd, vi har laget SF Studios nye prøvekinoen. De har fått Klipsch-høytalere, QCS-surround og flotte Fora Form-seter, og de brukte 2210 Christie-projektoren de hadde fra før av. Så skal vi til Sandnes, hvor det er tre saler med 4K-oppgradering. Vi venter også i spenning på hvem som får anbudet hos Fredrikstad Kino, med tre eller fire saler med Dolby Atmos.

Hugo Fuhlendorff forteller at firmaet også satser på å bistå med komplette auditorium- og konferansesalløsninger. Her har de utført oppdrag hos Westerdahls skole i Oslo.

Kino & AV Teknikk har også hatt oppdrag for Storyline Studios i Oslo og Rema 1000s hovedkontor i hovedstaden.

Kino & AV Teknikk har i 2016 også fått avtalen om å drifte Rock Cinema på Rockefeller i Oslo.

Omsetningen i Kino & AV Teknikk var i 2015 på fem millioner kroner, som er en pen økning fra forrige topp på 3,5 millioner kroner.

– Hvordan ser dere for dere fremtiden?

– Vi kan tenke oss et større overskudd, men det er ikke antall millioner i omsetning som driver oss. Vi tror kino-Norge er veldig forskjellig fra nå til om fem år. Da er det færre små kinoer, mens Nordisk Film Kino, SF Kino, KinoNor og KinoAlliansen vil vokse. De vil overta de kinoene som er verdt å ha. Politikken blir mer blå i kommune-Norge.

– Og dere jobber for alle?

– Det gjør vi. Vi har jobbet for alle, men ikke SF. De gjør mye selv og leier inn egen installasjonshjelp. Vi ser også at Nordisk Film Kino går den veien.

Første gang vi besøkte Hugo & Co var i april 2014. Få også med deg reportasjen fra dengang!

KINOMAGASINET © Hugo Fuhlendorff og Joakim Fuhlendorrf inne på lageret. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Hugo Fuhlendorff og Joakim Fuhlendorrf inne på lageret. Foto: John Berge Hugo Fuhlendorff (t.v.) og Joakim Fuhlendorrf inne på kontoret. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
19. mai 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerTeknologi

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stadig nye kinoer velger Location
Skeie storfornøyd med responsen