• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Birkebeinerne leverer svakere enn forventet

Birkebeinerne.
Birkebeinerne leverer svakere enn forventet
John Berge
19. februar 2016

Markedsanalytikerne hos CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge medgir at de hadde for høye forhåpninger til Birkebeinerne.

– Vi hadde i utgangspunktet et estimat på rundt 450.000 besøkende på Birkebeinerne, men tror vel at den ender noe lavere enn det.

Det forteller Linn Barholt, Operations Officer hos CAPA Kinoreklame AS, til KINOMAGASINET.

Thomas Borge hos konkurrenten Media Direct Norge bifaller.

Den mye omtalte og bredt markedsførte filmen hadde norgespremiere fredag 12. februar 2016. Den ble slått av samme dags premiereklare Deadpool, som fikk 82.014 besøkende (inkl. førvisninger) og en omsetning på 9,1 millioner kroner i starthelgen her hjemme.

Den norske premierefilmen på sin side fikk andreplass, med 61.374 helgebesøkende og 67.248 inkludert førpremierer. Den omsatte for 6,7 millioner kroner, hvorav en stor andel går til både kinoer og distributør, før produsentene får sitt.

Birkebeinerne har kostet 51 millioner kroner å lage, hvorav 14 millioner er støttet av Norsk filminstitutt, dvs. med norske skattemidler.

I en pressemelding tidligere i uken sier både produsent og distributør seg fornøyd med lanseringen.

«Nå håper vi på et langt liv på kino for Birkebeinerne», sier Jan Petter Dickman fra Paradox Film, mens Morten Christoffersen, direktør i Norsk Film Distribusjon sier «de er meget fornøyde med at nærmere 70.000 allerede har sett filmen».

Det var spenning innad i bransjen foran lanseringen. Nå viser det altså at de mest optimistiske estimatene var feil. Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino på sin side traff godt da hun halvgarderte med å anslå et besøk på mellom 300. til 400.000 personer.

For det er nettopp dette antallet som ekspertene mener filmen vil havne på.

– Ja, jeg tror vel at den ender opp med å levere rundt 300 000 besøkende, sier Linn Barholt, Operations Officer hos CAPA Kinoreklame AS.

– Deadpool vant kampen om ungdommen i premierehelgen, men jeg tror at de velger Birkebeinerne i vinterferien. Det blir spennende å se hvordan den leverer i den andre helgen og i vinterferieuken.

Den ligger nå på rett under 100.000 besøkende, omtrent det samme som Nokas, Elsk meg i morgen og Lange Flate Ballær 2 hadde første uka. De endte på henholdsvis 250.748, 309.752 og 293.057 besøkende, opplyser Barholt.

Det er uansett en stor norsk filmsuksess. Regissør Nils Gaups forrige film, Glassdukkene (2014), ble en flopp med bare ca. 17.000 besøkende. Men han har hatt en suksess også i nyere tid: Kautokeino-opprøret (2008) hadde nesten 350.000 besøkende på norske kinoer.

Birkebeinerne ble kinolansert 12. februar 2016. Birkebeinerne ble kinolansert 12. februar 2016.
Relaterte sakerDVD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
19. februar 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerDVD
  • Actionfylt norgeshistorie i Birkebeinerne 10.02.2016
  • Christin Berg: Birkebeinerne kan nå 400.000 besøkende 09.02.2016
  • Ny trailer: Birkebeinerne 07.12.2015
  • Ny trailer: Birkebeinerne 07.12.2015

Siste saker fra STATISTIKK

Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023

John Berge1. august 2023
Les mer

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten

John Berge26. juli 2023
Les mer

Beskriver lanseringen som en «flopp»

John Berge4. juli 2023
Les mer

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tolv millioner kinobilletter i 2015
Ny prisrekord for kinobilletter i 2015