
Det amerikanske fagbladet Variety legger ikke filmene i mellom.
Det dreier seg om lanseringen av Indiana Jones and the Dial of Destiny (Disney/Lucasfilm).
På hjemmemarkedet i USA beskriver Variety åpningshelgen som om at filmen «snubler».
«Med en uimponerende omsetning på 60 millioner dollar i omsetning», heter det i Varietys artikkel.
De minner om at filmen kostet hele 295 millioner dollar å lage, og det er før markedsføringsutgiftene.
Bladet antyder at det vil kreve en heroisk innsats å gjøre denne filmen lønnsom via kinovisninger, om det i det hele tatt er mulig.
Internasjonalt omsatte filmen på kinoene første helg for 70 millioner dollar, så totalen ble 130 millioner dollar. Alt dette skal deles med kinoeierne, i ulike prosent/splittordninger.
Selv forgjengerfilmen, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), gjorde det skarpere.
Da med 100 millioner dollar på hjemmemarkedet i første helg.
Og obs! Dette er ikke inflasjonsjusterte tall. Med rimeligere kinoprisbilletter for femten år siden var det også enormt mange flere kjøpte billetter. I USA er det dollaren som teller, og ikke antall besøkende, men et godt skjult faktum i all PR fra Hollywood-studioene er null fokus på akkurat det faktum. Herunder økte billettpriser, og ikke-inflasjonsjusterte tall, slik at sammenligningene aldri blir korrekte.
Her I Norge ble Indiana Jones and the Dial of Destiny sett av 30.110 besøkende i åpningshelgen 30.06-02.07.2023. Det ble den desidert mest sette filmen denne helgen. Medregnet noen førpremiere er besøkstallet oppe i 50.601.
PS! Da Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull ble lansert torsdag 22. mai av UIP. Den ble sett av 78.039 personer de fire første dagene, som er nøyaktig sammenlignbart med den nye filmen, da også denne hadde førpremierer fra torsdagen.

KINOMAGASINETs positive anmeldelse markedsføres av Disney i Norge.
LES OGSÅ:
Facebook
RSS