• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Beskriver lanseringen som en «flopp»

Beskriver lanseringen som en «flopp»
John Berge
4. juli 2023

Det amerikanske fagbladet Variety legger ikke filmene i mellom.

Det dreier seg om lanseringen av Indiana Jones and the Dial of Destiny (Disney/Lucasfilm).

På hjemmemarkedet i USA beskriver Variety åpningshelgen som om at filmen «snubler».

«Med en uimponerende omsetning på 60 millioner dollar i omsetning», heter det i Varietys artikkel.

De minner om at filmen kostet hele 295 millioner dollar å lage, og det er før markedsføringsutgiftene.

Bladet antyder at det vil kreve en heroisk innsats å gjøre denne filmen lønnsom via kinovisninger, om det i det hele tatt er mulig.

Internasjonalt omsatte filmen på kinoene første helg for 70 millioner dollar, så totalen ble 130 millioner dollar. Alt dette skal deles med kinoeierne, i ulike prosent/splittordninger.

Selv forgjengerfilmen, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008), gjorde det skarpere.

Da med 100 millioner dollar på hjemmemarkedet i første helg.

Og obs! Dette er ikke inflasjonsjusterte tall. Med rimeligere kinoprisbilletter for femten år siden var det også enormt mange flere kjøpte billetter. I USA er det dollaren som teller, og ikke antall besøkende, men et godt skjult faktum i all PR fra Hollywood-studioene er null fokus på akkurat det faktum. Herunder økte billettpriser, og ikke-inflasjonsjusterte tall, slik at sammenligningene aldri blir korrekte.

Her I Norge ble Indiana Jones and the Dial of Destiny sett av 30.110 besøkende i åpningshelgen 30.06-02.07.2023. Det ble den desidert mest sette filmen denne helgen. Medregnet noen førpremiere er besøkstallet oppe i 50.601.

PS! Da Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull ble lansert torsdag 22. mai av UIP. Den ble sett av 78.039 personer de fire første dagene, som er nøyaktig sammenlignbart med den nye filmen, da også denne hadde førpremierer fra torsdagen.

KINOMAGASINETs positive anmeldelse markedsføres av Disney i Norge.

LES OGSÅ:

Vi gjennomgår Indiana Jones-filmene

Tiden venter ikke på noen – selv ikke Indiana Jones

Anmeldelse: Indiana Jones and the Dial of Destiny

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
4. juli 2023
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra STATISTIKK

Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023

John Berge1. august 2023
Les mer

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten

John Berge26. juli 2023
Les mer

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie


John Berge12. april 2023
Les mer

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Supersuksess for The Super Mario Bros. Movie

Norsk kinobransje fra seg av begistring over Barbenheimer-effekten