• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige

KINOFILM : Mission: Impossible - Dead Reckoning - Part One

5
Karakter:

Konklusjon:

En knallsterk femmer til denne sjuende episoden av Mission: Impossible-filmserien.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
John Berge
6. juli 2023

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 12.07.2023
Skuespillere: Tom Cruise, Ving Rhames, Henry Czerny, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Frederick Schmidt, Hayley Atwell
Sjanger: Action / Eventyr / Thriller
Regi: Christopher McQuarrieNasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år. Denne filmen inneholder store mengder sjangertypisk actionvold og våpenbruk. Da disse scenene er lite nærgående får filmen aldersgrense 12 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2023
Distributør: United International Pictures

HANDLING

Ethan Hunt (Tom Cruise) og hans IMF-team må jakte på et farlig våpen før det faller i feil hender. Dette innebærer store mengder løping og ting haster fælt.

Forventningene mine var skyhøye. De ble innfridd.

I en verden av datagrafikk, uslåelige superhelter i tettsittende trikoter – og hvor alle action-filmer forsøker å overgå hverandre, er det én mann vi kan stole på: Tom Cruise.

Med sine 172 centimeter over bakken ruver denne stuntmannen, filmskuespilleren, produsenten og fotografen høyt over alle.

Hvis Michael Jackson virkelig var kongen av Pop, slik Elvis Presley var kongen av Rock, så er Tom Cruise kongen av Kinofilm.

Det er ingen over, ingen ved siden av. Ingen er nemlig så «klin gærn» at de vil gjøre de stuntene som nå 61 år gamle Thomas Cruise Mapother IV (ja, det er hans fødenavn) er villig til å gjøre.

Det er lett å avfeie Mission: Impossible – Dead Reckoning som en kopi av James Bond-filmserien. Men det er i så fall en kopi som nå er bedre enn originalen. Broccoli & Co i EON Productions kan egentlig bare legge ned. De har ikke noe å stille opp med mer. De er forbikjørt, overkjørt, nedtråkket.

For det er mange likhetstrekk. Man kan finne scene etter scene som virker inspirert av en rekke tilsvarende scener i Bond-filmene. Det er også klare thriller-elementer som hentet fra en Hitchcock-film.

Vi lever i en verden hvor alt er sagt, skrevet, tegnet, filmet og sunget fra før av, så spørsmålet er selvsagt: Hvordan kan man lage en ny, spesiell vri på det?

Og det er nettopp her Tom Cruise og hans medsammensvorne Christopher McQuarrie i over femten år har samarbeidet så godt. De vil mye mer enn noen andre lage noe unikt og spesielt.

Hayley Atwell som Grace og Esai Morales som Gabriel.

Det største problemet mitt med filmen var at jeg (og mange med meg) visste litt for mye før man setter seg ned og ser filmen.

Det er blitt vist for mange trailere og ikke minst det spekakulære hoppet fra Helsetkopen-fjellet på Sunnmøre. Så når det endelig kommer blir det dessverre ikke like fantastisk, som det var og er. Vi får noen flere vinkler, men i etterkant tenker jeg at det faktisk mangler noen fotovinkler. Noe annet – ikke fullt så pussig med tanke på over to års innspilling – er at man kan se på ansiktet til Tom Cruise at filmen er laget over flere år. Han ser ganske enkelt litt annerledes ut fra en scene til en annen, her og der. Men i det store og hele er dette småpirk. Selvsagt er det også andre minus, men igjen – dette er ikke viktige ting når man ser helhetlig på filmen.

Christopher McQuarrie og Tom Cruise under innspillingen av Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023).

Intrigen er bunnsolid. Det er tonnevis med detaljer vi kan finstudere ved nærmere ettersyn og som garantert kommer tilbake i full bredde i del to av filmen.

Ethan Hunt har ikke tid til kone (han forsøkte) eller et normalt familieliv med barn og lørdagspizza, men vennene sine – dvs. hans nærmeste kolleger – bryr han seg om. Og å stanse skurkene. En slik film blir aldri bedre enn skurken og denne gang er det Esai Morales som spiller den enigmatiske Gabriel – en mann fra Ethan Hunts fortid. Vi får et tilbakeblikk, hvor Gabriel dreper en kvinne fra Ethans fortid, Marie (Mariela Garriga), men ikke mer detaljer. Gabriel er karakteren som «vet og kan alt», og ser ut til å ha en tidsmaskin tilgjengelig, ved hjelp av filmens hovedskurk – som vi ikke skal røpe hva eller hvem er. Vi vet sannelig ikke helt sikkert heller, for å være ærlig.

Tom Cruise of Arabia.

Her er det selvsagt også en «MacGuffin», en dings – en ting – som heltene bare må skaffe, og et dypere plott som er skremmende tidsaktuelt.

Jeg bryr meg også, fortsatt, om karakterene som er ensemblet rundt agenten Ethan Hunt, og hva som skjer med dem. Og i denne får vi også en ny, frisk en, med Grace (Haley Atwell).

Det er ikke så ofte jeg klarer å bli beveget og rørt av en slik type film, men det ble jeg flere ganger mens jeg så Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One.

Når man i tillegg har nye karakterer, i tillegg til de velkjente, som klarer å gi serien friskt inn- og utpust, kan jeg egentlig bare slå fast at sommeren 2024 ikke kan komme raskt nok. Så vi får sett del to!

En biljakt uten det vanlige – en vi aldri har sett før, foregår på ekte i Romas gater. Her er det ikke mye datagrafikk.

PS! Stor kudos også til lyddesigneren og komponist Lorne Balfe, som gjør det ytterste ut av det meget solide originaltemaet til Lalo Schifrin. I tillegg har han laget ekstremt mange gode egne melodiske tema som løfter filmen til nye høyder.

Basert på pressevisning i IMAX-salen hos ODEON Oslo.

LES OGSÅ:

Han er M:I-filmseriens Q

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. juli 2023
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Det var jeg!

Anne Helen Houg3. august 2023
Les mer

Anmeldelse: Barbie

Magnus Meling26. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)

Ole-Kristian Solberg Elden21. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene

Terje Thomassen19. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Indiana Jones and the Dial of Destiny

John Berge26. juni 2023
Les mer

Anmeldelse: Livets dans – rå, skjør og hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden21. juni 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Indiana Jones and the Dial of Destiny
Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene