• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Farao, den fredløse og prinsessen

KINOFILM : Farao, den fredløse og prinsessen

4
Karakter:

Konklusjon:

Farao, den fredløse og prinsessen er en lærerik og annerledes tegnefilm for de litt mindre barna. Men det skal sies at både ti- og trettenåringen i huset koste seg, og de voksne fikk assosiasjoner til fordums barne-TV. En fin familiefilm.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Farao, den fredløse og prinsessen
Anne Helen Houg
26. april 2023

FILMFAKTA

Premiere: 28.04.2023
Originaltittel: Le Pharaon, le Sauvage et la princesse
Norske stemmer: Modou Bah, Hannah Storm, Mads Henning Skar-Jørgensen, Harman Tømmeraas, Håkon Seip, Numa Edema Norderhaug, Sarah MacDonald Berge
Sjanger: Animasjon / Familiefilm / Fantasy / Barnefilm
Regi: Michel Ocelot
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 6 år
Denne filmen inneholder enkelte litt dramatiske scener og nifse figurer. Da filmen foregår i et eventyrunivers, får filmen aldersgrense 6 år.Språk: fransk
Produksjonsår: 2022
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

I oldtidens Egypt møter vi en ung konge som vil bli farao. I den franske middelalderen møter vi en mystisk gutt som stjeler fra de rike og gir til de fattige. Og i Tyrkia på 1700-tallet møter vi en prins og prinsesse som rømmer for å leve sammen. I filmen møter vi en forteller som introduserer de tre historiene for oss. Som hun sier: folk som bare har en historie, mangler fantasi. De tre historiene henter inspirasjon fra eventyr og sagn, det er de gode mot de onde og kjærligheten seirer alltid til slutt.

En eksplosjon av farger i tre fortellinger, tre epoker og tre universer.

Den ene er et epos fra det gamle Egypt, den andre en middelalderlegende, den tredje en 1700-tallsfantasi i osmanske kostymer og tyrkiske palasser – som skal bli revet med av kontrastrike drømmer, befolket med fantastiske guder, opprørende tyranner, muntre årvåkne, skarpsindige elskere, prinser og prinsesser som gjør som de vil – i en eksplosjon av farger.

Michel Ocelot har viet hele sin karriere til animasjon.

Selvlært skriver han sine egne historier, tegner selv karakterene til filmene sine og skaper deres grafiske univers.

I 1998 oppdaget publikum Kirikou og heksen. Mange filmer fulgte – som i (2000), Kirikou and the Wild Beasts (2005), Azur og Asmar (2007), Kirikou and the Men and the Women (2012), eller Dilili i Paris (2018).

Mens man møter middelalderens bødler, graver den franske regissøren og manusforfatteren Michel Ocelot i historikernes fortid, henter inspirasjon fra dem og omarbeiderfortellingene deres.

Farao, den fredløse og prinsessen er en animasjonsfilm som fremhever all styrke hos den franske filmskaperen.

Historieforteller spør: Hvilken historie vil du fortelle oss?

–Den du vil ha, svarer artisten til et publikum som er ivrige etter å unnslippe virkeligheten.

Stilt ovenfor de mange forslagene som forsamlingen har lansert, samler historiefortelleren (Aïssa Maïga) ideer, som raskt tar form av tre korte fortellinger som hun videreformidler.

Først er det The Pharaoh (Farao), en historie fritt inspirert av en tekst innskrevet på «The Dream Stele» (VII  århundre f.Kr. AD) og som fremstiller gjenerobringen av Egypt.

Ocelot bruker denne konteksten, hvorfra han broderer en kjærlighetshistorie.

Selv om det er forutsigbart, som de fleste eventyr er, transporterer handlingen seerne til den fjerne fortiden hvor gudene samarbeider med dødelige og hvor godhet og visdom seirer over dårlige følelser.

I The Beautiful Savage (Den fredløse) er Ocelot inspirert av «Tale of the Beautiful Savage» fra boken Le Trésor des contes av Henri Pourrat. Et barn blir jaget bort av sin hensynsløse far for å frigjøre en fange. Han vokste opp i skogen og ble en slags Robin Hood som lyktes med alt.

Til slutt frakter La prinsesse Rose (Prinsessen) oss til kysten av Middelhavet, til Marokko fra 1700-tallet, hvor en ressurssterk prinsesse  og en driftig prins trosser stive lover og bygger sin egen historie.

For å fordype tilskueren i den spesielle atmosfæren til hver av historien, fremstiller Ocelot tre grafiske univers som intimt skaper en nydelig atmosfære. Egypt er gjenkjennelig på alt av klisjeér, spesielt fraværet av perspektiv i tegningen, de profilerte karakterene, faraoenes overflod eller til og med gudene Khnum, Osiris eller Amon, som yter fortellingen rettferdighet.

For å fremheve middelalderen valgte tegneren å fremstille karaktererene i svarte skygger, noe som gjorde atmosfæren tyngre og fremkalte hardheten i denne bøddelens tid.

Og selvfølgelig bytter han stilen i den tredje historien, under Marokkos asurblå himmel, på det offentlige markedet, hvor vannmeloner, kanelkaker, armenske spyd,  yoghurt, rips, tyrkiske herligheter og andre delikatesser blomstrer under øynene våre og avgir parfymer du nesten kan lukte.

Michel Ocelot er ikke bare en utmerket historieforteller, men også en slags dokumentarfilmskaper som bidrar til å berike barnekulturen ved å grave i eldgamle tekster.

Den vil imidlertid bli kritisert for noen få stereotypier, spesielt scenesettelsen av skjønnhet – prinser og prinsesser er estetisk perfekte – samt kjærlighetsforhold som er veldig forutsigbare. Men å gå inn i eventyrverdenen er også å følge virkeligheten, uansett hvor sublimert den er.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. april 2023
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Det var jeg!

Anne Helen Houg3. august 2023
Les mer

Anmeldelse: Barbie

Magnus Meling26. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)

Ole-Kristian Solberg Elden21. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene

Terje Thomassen19. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige

John Berge6. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Indiana Jones and the Dial of Destiny

John Berge26. juni 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Beau Is Afraid
Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3