• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Det var jeg!

KINOFILM : Det var jeg!

4
Karakter:

Konklusjon:

Det var jeg! er absolutt verdt å få med seg på kino! Denne er umiddelbart fengende, selv om det ikke er en kinoopplevelse som setter veldig varige spor. Men er lettbeint kommedie gjør sjelden det.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Det var jeg!
Anne Helen Houg
3. august 2023

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 04.08.2023
Originaltittel: Mon crime
Skuespillere: Nadia Tereszkiewicz ,Rebecca Marder, Isabelle Huppert ,Fabrice Luchini, >Dany Boon,André Dussollier
Sjanger: Komedie / Krim / Drama
Regi: François OZON
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år
Enkelte scener kan virke skremmende på yngre barn.
Språk: Fransk
Produksjonsår: 2023
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

I Paris på 1930-tallet blir Madeleine, en pen, ung, pengeløs og talentløs skuespillerinne, anklaget for å ha myrdet en kjent produsent. Godt hjulpet av sin bestevenn Pauline, en ung arbeidsledig advokat, blir hun frikjent. Et nytt liv med berømmelse og suksess begynner, helt til sannheten kommer frem.

August starter med lettbeint fransk kommedie som til en viss grad tilfredstiller filmnostalgikere som meg. For dette er et lekent og fint kostymedrama.

Mon Crime er den siste av de mange filmene som regissør François Ozon har laget. På norsk har den fått den herlige tittelen Det var jeg!

Siden sin første kortfilm i 1988 har Ozon laget minst én film per år, i løpet av sine 35 aktive år. Selv om en så hurtig filmproduksjon er imponerende i seg selv, har  kvaliteten på filmene hans vært svært varierende.

På sitt beste kan arbeidet hans være minneverdig, sært og originalt. På det verste kan produksjonen hans virke platt og umiddelbart forglemmelig. En av hans filmer som jeg ikke glemmer, kanskje mest fordi den var veldig veldig rar, er 8 kvinner fra 2002. Men jeg kjenner til, og liker, Ozons form for humor.

Den gode nyheten er at Det var jeg! ikke faller inn i kategorien forglemmelig.

Men handlingen i filmen når  ikke hans mer hardtslående verk, som Sitcom, Ma Maison og Frantz, til knærne.

Likevel er Det var jeg! en fornøyelig film, hvor noen av Ozons trofaste skuespillere – Isabelle Huppert og Fabrice Luchini er blant dem – briljerer og har det gøy på lerrettet. Både humøret og humoren er smittsom.

Dette er en med vilje en teatralsk anlagt film med stolt bruk av retroelementer.

Filmen er også en deilig relevant godbit. 1930-tallets Paris omdannes til scene for feministisk triumf mot plagsomme produsenter, juridiske autoriteter og moralens voktere.

Flere generasjoner av Frankrikes beste skuespillere koser seg tydeligvis i denne stilige historien om hvordan beryktethet – selv for antatt drap – ikke trenger å være den minste hindring for sosial status og berømmelse.

Som i mange av de andre filmene hans har Ozon et blikk på filmhistorien og teatergleden. Denne filmen er basert på et eldre skuespill fra 1934 av Georges Berr og Louis Verneuil. Dette gir Mon Crime både en levende følelse av hvor populært teateret og kino var i mellomkrigstidens Paris. Med sin flørt med retro stil er lett å forestille seg at Mon Crime kunne ha blitt skapt av en regissør som Ernst Lubitsch (Heaven Can Wait, 1943), hvis elegante komedier fortsatt er vel verdt å se.

Historien dreier seg om en slitende ung skuespillerinne, Madeleine Verdier (spilt av Nadia Tereszkiewicz), som mistenkes for å ha skutt en filmprodusent som prøvde å utnytte henne seksuelt. (Ozons hentydninger til  #MeToo-bevegelsen er vanskelig å gå glipp av her).

I den oppsiktsvekkende rettssaken som følger, blir Madeleine forsvart av sin arbeidsledige advokatvenninne Pauline Mauléon (Rebecca Mardier), som viser seg å være mye mer dyktig og veltalende enn de humrende mannlige sorenskriverne og dommerne (med skuespillere som Fabrice Luchini og Daniel Prévost i strålende form her).

Den påfølgende oppblomstringen av Madeleines skuespillerkarriere og rolle som feministisk ikon bestrides imidlertid av en annen skuespillerinne, Odette Chaumette (spilt av Huppert, med et fantastisk absurd hårpynt), som hevder å har vært produsentens virkelige morder.

François Ozon benytter seg av et rikt utvalg av talenter som Dany Boon, André Dussolier og Félix Lefebvre, fra sin forrige film Été 84. Disse dukker alle opp sporadisk på skjermen, men det faktum at Mon Crime føltes mye lengre enn dens en time og 40 minutters kjøretid antyder kanskje at noe lett kunne vært beskåret og justert litt annerledes.

Totalt sett er filmen severdig og morsom, med de to sentrale kvinnelige karakterene, spesielt Mardier som den unge advokaten, i fin form. Likevel forlot jeg kinoen og følte at dette er en film som fremstår smartere enn den faktisk er.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
3. august 2023
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Barbie

Magnus Meling26. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)

Ole-Kristian Solberg Elden21. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene

Terje Thomassen19. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige

John Berge6. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Indiana Jones and the Dial of Destiny

John Berge26. juni 2023
Les mer

Anmeldelse: Livets dans – rå, skjør og hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden21. juni 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Barbie