• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det var jeg!
    • Anmeldelse: Barbie
    • Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)
    • Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene
    • Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

KINOFILM : Corsage

5
Karakter:

Konklusjon:

Corsage blander sammen noen historiske fakta og noen fiksjonaliserte hendelser for å fortelle en engasjerende og tragisk historie om keiserinne Elisabeth av kongeriket Østerrike-Ungarn. Filmen kan være litt lang tenkelig, men den belønner deg med en fengslende og gripende fortelling om sorg, angst og begjær.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
Ole-Kristian Solberg Elden
4. mai 2023

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 05.05.2023
Skuespillere: Vicky Krieps, Florian Teichtmeister, Katharina Lorenz, Jeanne Werner, Alma Hasun, Finnegan Oldfield, Manuel Rubey, Aaron Friesz, Colin Morgan, Tamás Lengyel
Sjanger: Drama
Regi: Marie Kreutzer
Nasjonalitet: Østerrike / Frankrike / Tyskland / Luxembourg
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år
Denne filmen inneholder enkelte dramatiske scener og skildringer av ustabile voksenpersoner. Filmen får derfor aldersgrense 9 år.
Språk: engelsk/fransk/tysk/ungarsk
Produksjonsår: 2022
Distributør: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

Vi møter Elisabeth i 1877. Hun feirer sin førtiårsdag og må kjempe for å opprettholde sitt offentlige image. Hun er kjent for sin slanke figur, så hun ber tjenerne om å snøre korsettet stadig strammere for å imøtegå ryktene om at hun har lagt på seg. Med en fremtid full av plikter foran seg, gjør Elisabeth opprør mot folks forestillinger, og legger en plan for å sikre sitt ettermæle. Hun reiser til England og Bayern der hun besøker tidligere elskere og gamle venner, og forsøker å finne tilbake til ungdommens livsglede.

Corsage er en fengslende og underholdende film som låner elementer fra virkeligheten for å fortelle en fiksjonalisert historie.

Det finnes få filmer som gir et like dystert og reflekterende innblikk i livet til keiserinne Elisabeth av Østerrike-Ungarn.

Da er det kanskje ikke så viktig om mesteparten ikke stemmer med virkeligheten?

Elisabeth (Vicky Krieps) forventes å holde figuren; selv etter å ha født tre barn.

Keiserinne Elisabeth (Vicky Krieps) er en fascinerende historisk skikkelse. Hun var en pådriver for en union mellom Ungarn og Østerrike, og ble keiserinne av det nye kongerike da landene ble samlet under en leder. Hun slet med å tilpasse seg forventningene og kravene tronen brakte med seg.

Corsage lykkes i å hente frem denne konflikten i Elisabeth på en mesterlig måte. Hun blir framstilt som en engasjerende, kompleks og tragisk person som er fanget i sitt liv som en av samfunnets mest adlede mennesker. Hun lever et liv fylt av ensomhet, sorg, frykt og begjær. Alle hennes ambisjoner og impulser blir kvelt av adelens strenge regimer.

Gjennom Elisabeth sitt ekteskap til keiser Franz Josef (Florian Teichtmeiser) får vi et dypere innblikk i henne som en kone. Hun virker ulykkelig og misfornøyd. Hun frykter at hun kommer til å bli erstattet av en yngre person. Hun sørger over døden til datteren deres. Elisabeth og Franz Josef lever også i et anstrengt forhold som er smertelig å se på.

Elisabeth har to barn; Rudolf (Aaron Friesz) og Marie (Eva Spreitzhofer). Hun blir fremstilt som en hengivende mor som vil gi alt for barna sine. Samtidig så pålegger barna hennes de samme kravene som resten av samfunnet gjør. Dette skaper en del konflikt mellom Elisabeth og barna hennes. Denne konflikten er ubeskrivelig hjerteskjærende til tider. Man kjenner Elisabeth sin smerte og man vil så gjerne at hun skal lykkes.

Elisabeth (Vicky Krieps) har et sårt og hjerteskjærende forhold til sin datter Marie (Eva Spreitzhofer).

Elisabeth blir fremstilt som en fri sjel som liker å utfolde seg. Hun blir derimot gradvis utvasket av samfunnets regler og forventninger til henne. En av filmens tidligere scener gir et innblikk i hvor stramt en korsett skal sitte for at det skal være riktig. Man kan si at samfunnet strammer inn Elisabeth sin frihet på samme måte. Hun mister sin egenråderett og sin følelse av å være et fritt individ.

Jevnt over så er alle skuespillerprestasjonene helt fantastiske, men Vicky Krieps stjeler showet. Hun gjør Elisabeth til en tragisk og nyansert karakter. Hun virker skjør og sterk, lidenskapelig og likegyldig, balansert og fullstendig i ubalanse. Krieps fyller Elisabeth med nyanser og gjør henne til en fengslende karakter.

Elisabeth (Vicky Krieps) finner seg ikke til rette i adelens strenge forventninger.

Manusforfatter og regissør Marie Kreutzer holder trygt i tøylene. Handlingen kan bli litt langtenkelig til tider, men det tjener alltid en hensikt. Enten vi får et innblikk i Elisabeths ensomhet i ekteskapet med sin mann, hennes frykt for å bli erstattet av noen yngre, eller hennes begjær etter andre menn, så tilføyer alle scenene noe som hjelper oss å forstå Elisabeth.

De tekniske aspektene i filmen er jevnt over av veldig høy kvalitet. Klipp, kostymer og sminke forsterker inntrykket fra handlingen, mens musikken brukes for å vaske ut linjene mellom virkelighet og fiksjon. Camille, som stod for musikken, fletter sammen klassisk musikk med moderne innslag for å skape et lydbilde som kombinerer flere tider.

Elisabeth (t.v., Vicky Krieps) liker å utforske og lære nye ting mens hun reiser. Her står hun sammen med Louis de Prince (t.h., Finnegan Oldfield), oppfinneren av et av de tidligste videokameraene.

Kreutzer har bevisst valgt å fiksjonalisere aspekter av historien rundt Elisabeth. Det er en del elementer som stemmer, men det er også flere aspekter som er feil med det livet Elisabeth faktisk levde. Corsage er dermed ikke filmen for de som ønsker en historisk nøyaktig gjenfortelling av livet til Elisabeth. Det er derimot filmen til de som ønsker et engasjerende innblikk i en tragisk karakter. Uavhengig av om den tragedien er sann eller ikke.

Elisabeth (i midten, Vicky Krieps) har et nært forhold til hesten sin.

Corsage er en film som belønner de som følger med. Det er mye som skjer under overflaten og mellom linjene. Mye som blir hintet til, og det er flere intriger man ikke alltid forstår seg på med en gang. Forholdene i filmen utvikler seg og blir mer kompliserte etter hvert som handlingen fortsetter. Filmen stoler på at du er smart nok til å finne ut av ting selv, og unngår derfor å mate deg informasjon.

Elisabeth (t.v.) er glad i å fekte. Skuespiller Vicky Krieps lærte å fekte for rollen som Elisabeth.

 

Elisabeth (t.h.) møter folket mens hun er på reise.

Relaterte sakerAnmeldelseColin MorgandramaElisabethEva SpritzhoferFlorian TeichtmeisterForsidenFranz JosefHabsburgKeiserinne ElisabethKjærlighetsdramaØsterrikeØsterrike-UngarnTidsperiodeUngarnVicky Krieps
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
4. mai 2023
Ole-Kristian Solberg Elden

Relaterte sakerAnmeldelseColin MorgandramaElisabethEva SpritzhoferFlorian TeichtmeisterForsidenFranz JosefHabsburgKeiserinne ElisabethKjærlighetsdramaØsterrikeØsterrike-UngarnTidsperiodeUngarnVicky Krieps

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Det var jeg!

Anne Helen Houg3. august 2023
Les mer

Anmeldelse: Barbie

Magnus Meling26. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: The Beanie Bubble (Apple TV+)

Ole-Kristian Solberg Elden21. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Oppenheimer er en filmperle uten en eneste kjedelig scene

Terje Thomassen19. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One: Tom den uslåelige

John Berge6. juli 2023
Les mer

Anmeldelse: Indiana Jones and the Dial of Destiny

John Berge26. juni 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer Kinobransjen drama film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm komedie superhelt Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Gir seg. Skal «utforske og videreutvikle ferdigheter og lidenskaper»
    NYTT OM NAVN9. august 2023
  • William Friedkin er død
    DØDSFALL7. august 2023
  • Anmeldelse: Det var jeg!
    ANMELDELSE3. august 2023
  • Kinodirektøren tror på over ti millioner besøkende i 2023
    STATISTIKK1. august 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
Anmeldelse: R.M.N